Om bortadopterat barn har rätt till arv från biologisk förälder

Ärver till Sverige adopterat barn sin biolagiska far som bor i Finland?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett barn som blivit adopterat är att se som adoptantens barn och inte som den biologiska förälderns barn. Detta står i 4 kap. 8 § Föräldrabalken, och det innebär att ett barn som blivit bortadopterat inte kan ärva sin biologiska förälder. Det finns dock en möjlighet för den biologiska föräldern att testamentera bort sin egendom till sitt biologiska barn. Reglerna om testamente finns i Ärvdabalken.

Med vänlig hälsning,

Amani AliRådgivare