Om att välja mellan samboavtal eller hyresavtal

Hej!

Jag har en son som är 21 år gammal och vi har köpt en lägenhet till honom. Vi äger 90% av lägenheten medan sonen äger 10%. Nu ska sonen och hans flickvän flytta ihop när lägenheten blir färdig. Vi vill ha någon form av avtal så att om deras förhållande skulle ta slut så betraktas inte hon som en ägare. Vad för typ av avtal ska skrivas på för det fallet? Vi övervägde någon form av hyresavtal där sonens flickvän räknas som inneboende med honom, men vet inte riktigt om det räcker?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att lägenheten köptes i syfte att er son ska bo där ensam, men att det har blivit ändrade planer nu och hans flickvän ska flytta in, dock utan att gå in ekonomiskt i bostaden. Eftersom er son och hans flickvän ska bli sambor blir sambolagen tillämplig.

Enligt sambolagen ska en bostad som köptes i syfte att vara en bostad för gemensamt bruk bodelas 50/50,enligt 8 § sambolagen. Detta är oavsett vem som faktiskt betalade för lägenheten. Det kan dock bli lite svårt att bevisa i vilket syfte bostaden köptes, om de har gått i sambotankar samtidigt som ni köpte lägenheten. Det finns dock en möjlighet att kringgå hälftendelningen av sambobostaden i sambolagen, och det kan vara klokt att göra i ert fall. Lösningen blir samboavtal, det innebär att din son och hans flickvän avtalar om att sambolagen inte ska tillämpas vid en bodelning efter en eventuell separation,enligt 9 § sambolagen. De kan t.ex. skriva i samboavtalet att lägenheten inte ska bodelas utan tillfalla din son. Observera dock att ett samboavtal skrivs enbart mellan samborna.

Om det däremot är väldigt tydligt att bostaden inte köptes i syfte att just din son och den här flickvännen skulle bo i lägenheten som sambor, t.ex. för att de inte ens var ett par när ni köpte lägenheten så behöver de inte skriva något samboavtal. Bostaden kommer då inte att ingå i en bodelning efter en eventuell separation.

Det hyresavtal som ni funderar på är egentligen inte någon bra lösning eftersom det redan finns samboavtal för just den här typen av situationer. För det fall att ni skulle skriva ett "hyresavtal" ändå och det uppstår oenigheter mellan er, som leder till ett förfarande i tingsrätten, så kommer rätten att se på förhållandet för vad det egentligen var, alltså en samborelation och tillämpa sambolagen i alla fall. Jag skulle därför rekommendera att din son och hans framtida sambo istället skriver ett samboavtal om att bostaden inte ska ingå i en bodelning. Om de vill ha juridisk hjälp med att skriva detta avtal kan de vända sig till våra jurister eller använda vår avtalsrobot.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare