Om att testamentera vidare ett arv

Jag har ärvt min faster men vill att pengarna ska gå till mina barnbarn. Får man göra så? Och hur ska man gå tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Om du redan har mottagit arvet efter din faster så har det blivit din egendom och du kan göra vad du vill med dem pengarna.

Om du fick pengarna från din faster genom att hon testamenterade dem till dig och det fanns en klausul om att de skulle vara enskild egendom så påverkar det inte att du vill ge pengarna till dina barnbarn.

För att dina barnbarn ska få pengarna måste du skriva ett testamente. Det som du behöver tänka på är dock att dina bröstarvingars laglotter inte får kränkas, det vill säga att du inte ska testamentera mer till barnbarnen än vad dina barn har rätt till enligt sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. Ifall de beloppet som du vill testamentera till barnbarnen överstiger dina barns laglotter och effekten skulle bli att dina barn inte får ut sina laglotter kan de klandra testamentet och på så sätt få ut sina laglotter. Dina barnbarn får då ut mindre än det som du testamenterade till dem.

I testamentet kan du även ta med en klausul om att dessa pengar som du vill att barnbarnen ska få ska de få som enskild egendom. Detta innebär att om dina barnbarn gifter sig och skiljer sig så kommer inte dessa pengar att ingå i deras giftorättsgods.

Det är väldigt viktigt att det blir rätt när man skriver testamente, eftersom det är något som aktualiseras efter dödstidpunkten och det går inte att fråga testatorn hur den tänkte sig, det är därför en god ide att vända sig till en jurist. Du kan vända till exempel till en jurist från våran byrå (klicka här för mer information).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare