FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/06/2013

om att förlora rätten att begära bodelning vid äktenskapsskillnad

Vi har skiljt oss jan. 2010. Då kom vi överens om att jag bor kvar i huset, han begärde bara 50000 kr som jag betalade honom, han ville inget mer ha. Huslånet o lagfarten står på mig, lagfarten har gjort det sen vi börja bygga 1993. Nu har han ändrat sig, vill göra bodelning, måste man det? Har han rätt att begära det nu 3 år efter? vid skiljsmässan hade vi ett barn u (född 1995). Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns ingen definitiv tidsgräns för rätten att begära bodelning efter äktenskapsskillnad, eftersom att den rätten inte är belagd med preskriptionstid.

Dock finns flera prejudicerande fall från Högsta Domstolen där rätten att begära bodelning nekas på grund av att det kan styrkas att makarna har varit nöjda med hur de ordnade med sin egendom vid äktenskapsskillnaden.

Denna praxis omsatt i praktiken kan visas i hovrättsfallet RH 2002:19 (här: https://lagen.nu/dom/rh/2002:19) som handlar om ett överklagande av en tingsrättsdom. Det framgår att rätten att begära bodelning är tämligen svår att gå miste om.

Kort beskrivet handlar målet om att en kvinna begär att bodelning skall förrättas 9 år efter att skilsmässan har ägt rum. Mannen hävdar att de före detta makarnas egendomsgemenskap har upphävts genom ett muntligt avtal och en faktisk fördelning av egendomen har genomförts, (resulterande i att mannen fick den gemensamma bostaden, och kvinnan diverse inre lösöre.) Hovrätten ansåg liksom tingsrätten att detta inte var nog för att påvisa att kvinnan hade nöjt sig med delningen, eller att hon hade eftergivit sitt anspråk på egendom.Tingsrätten hade angivit som skäl att utgångspunkten för äktenskapsskillnad är att en formenlig bodelning görs mellan makarna, vilket innebär att en skriftlig handling över bodelningen undertecknas av de bägge, ÄktB 9:5. Detta hade inte gjorts, i och med att makarnas överenskommelse var muntlig.

Att ni har ett gemensamt barn inverkar inte på rätten till bodelning, men kan däremot spela en roll i hur själva bodelningen faller ut. I en bodelning skall enligt ÄktB 11:8 den make som bäst behöver bostaden också få bostaden.

Jag hoppas att mitt svar klargjort läget för dig, och återkom gärna i kommentarsfältet om det är något mer som du undrar över.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare