FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/12/2018

Om att beställa hem startpistol från Tyskland och vapenlicens

Hej!

Jag har en fråga. Beställde en startpistol ifrån Tyskland och den blev tagen i tullen och det ska bli åtal. Jag har vapenlicens och älskar att jaga går o oroar mig att det ska dras in? Åtalet säger att det blev "vapensmuggling". Vad kan det innebära?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

En startpistol som laddas med patroner räknas som ett skjutvapen enligt 1 kap. 3 § c vapenlagen. Tillstånd krävs för att både inneha och föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige, enligt 2 kap. 1 § vapenlagen.

Tillstånd (vapenlicens) får meddelas endast för särskilt angivna ändamål. Av tillståndsbeviset framgår för vilket ändamål du har tillstånd att inneha vapen (t.ex. jakt), du kan då inte använda samma tillstånd för att föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige, enligt 2 kap. 5 § och 11 § vapenlagen.

Huvudregeln är att särskilt införseltillstånd krävs. Det gäller även i förhållande till länder som är medlemmar i EU, enligt 2 kap. 11 § vapenlagen. Det finns ett undantag till huvudregeln, enligt 2 kap. 13 § a vapenlagen, men den paragrafen innebär att t.ex. den som har fört ut sitt vapen – exempelvis vid en jaktresa eller en tävling utomlands – kan återföra det till Sverige utan särskilt införseltillstånd, dock krävs ett skjutvapenpass.

Den som, i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år, enligt 3 § smugglingslagen. En startpistol är en sådan vara som omfattas av villkor för införsel, vilket är anledningen till den rubriceringen på åtalet.

Ansvar för smuggling förutsätter alltid att en införselreglering överträds. Men för ansvar krävs även att det fanns uppsåt till införsel hos dig. Det är omständigheterna vid införseln som utvisar om du som för in en vara måste ha insett att varan omfattas av en införselrestriktion. Även den som fått kännedom om varans existens eller införselrestriktionen först efter det att varan passerat territorialgränsen omfattas av straffbestämmelsen. Detsamma gäller den som visserligen inte själv fört varan över territorialgränsen, men som enligt tullagstiftningen därefter har övertagit ansvaret för att varan anmäls till tullbehandling.

Annars kan ansvar krävas om du vid tullbehandling inom landet har lämnat oriktig uppgift eller underlåtit att lämna föreskriven uppgift, samt därigenom gett upphov till fara för att införseln fullföljs, i strid med förbudet eller villkoret. Bestämmelsen bygger på att införseln har påbörjats, dvs. att varan har förts över territorialgränsen. Vid tullbehandling inom landet är brottet således fullbordat i och med att oriktiga uppgifter lämnats eller underlåtit att lämna föreskrivna uppgifter. En oriktig uppgift skulle kunna vara att du meddelat tullen att du har införseltillstånd, men din vapenlicens omfattar bara innehav.

Om införseln stoppas vid tullbehandlingen utom landet, kan du istället dömas för försök till smuggling.

Om smugglingsbrottet skulle anses som ringa kan du istället dömas till penningböter, enligt 4 § smugglingslagen. Om ett brott enligt 3 § smugglingslagen ska anses vara ringa beror i princip endast på omständigheterna vid brottet. Bedömningen av om ett brott är ringa beror främst på varornas beskaffenhet och kvantitet. Dock kan omständigheterna kring en införsel vara sådana att brottet ska anses som ett brott av normalgraden, även om brottet enbart med hänsyn till varornas beskaffenhet och kvantitet skulle ha varit att anse som ringa. När t.ex. oriktiga uppgifter lämnats är risken stor att det inte blir fråga om ringa brott.

Ett tillstånd att inneha skjutvapen ska återkallas av Polismyndigheten om tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen, enligt 6 kap. 1 § a vapenlagen. En olämplighetsgrund är just att det är fråga om brott enligt 9 kap. vapenlagen eller brott av annat slag (t.ex. brott enligt smugglingslagen). I det sammanhanget återkallas ett vapentillstånd regelmässigt, om en domstol förklarar vapnet förverkat. Det tål att uppmärksammas att enligt 6 kap. 4 a § andra stycket vapenlagen blir tillståndet ogiltigt till dess att frågan om återkallelse har prövats. Om du har andra vapen hemma kan polisen besluta att omhänderta dessa, i väntan på domen, om det är sannolikt att tillståndet kommer att återkallas och särskilda omständigheter inte talar emot ett omhändertagande, enligt 6 kap. 4 § b vapenlagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare