Om återkallande av permanent uppehållstillstånd

Jag bor i sverie för 2 år och 4 månader.ja har permanent uppehållstillstånd.jag bodde tillsammans med min fru men nu vi är skillnad vi görde skilsmässa i tingsrätten.

Nu jag måste söka en lägenhet hos social.

Min fråga är fins risken att återkalla min permanent uppehållstillstånd, om jag söker en lägenhet hos social byta adress och bo ensam?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du är EES-medborgare kan ditt permanenta uppehållstillstånd bara återkallas om du vistas utanför Sverige i mer än 2 år i sträck. Detta står i 3a kap. 9 § utlänningslagen.

I annat fall kan ditt permanenta uppehållstillstånd återkallas om du bor utanför Sverige i mer än 2 år, 7 kap. 7 § utlänningslagen. Om du anmäler till Migrationsverket att du vill behålla ditt uppehållstillstånd trots att du inte bor i Sverige, så kan det inte återkallas förrän 2 år efter att du flyttade från Sverige. Vidare kan ett uppehållstillstånd återkallas om du har ljugit eller medvetet låtit bli att berätta något som var av betydelse för att du skulle få ditt uppehållstillstånd, 7 kap 1 § utlänningslagen. Eller om du har begått ett brott som kan leda till fängelse. Då får domstolen fatta ett beslut om avvisning och att ditt uppehållstillstånd ska återkallas, 8a kap. 1 § utlänningslagen.

Ditt uppehållstillstånd kan alltså återkallas om migrationsverket anser att du och din fru ingått ett skenäktenskap, dvs. att ni bara har varit gifta för att du ska kunna få uppehållstillstånd. Däremot kan uppehållstillståndet inte återkallas om ni bevisar att äktenskapet var äkta (att ni gifte er för att ni ville leva ihop) och att ni helt enkelt inte vill vara gifta längre.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amani AliRådgivare