Om arvsskatt i Sverige

Hej!

Jag är Svensk medborgare (svenskt pass) men Jag jobbar och bor I Tjeckien (Prrag) för IKEA.

Min pappa är pensioner och skriven I Sverige. Om min pappa går bort undrar jag hur min del av arvet kommer beskattas? Förstår jag det rätt är det ingen arvskatt I Sverige, men hur blir det om jag jobbar, betalar skatt och är skriven I Tjeckien? Blir det Svensk lag som gäller, eller är det Tjeckisk? Om det är Tjeckisk lag - hur manga % blir det då I arvsskatt??

Mycket tacksam för svar!!!

M v h

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår ifrån att svensk lag skulle gälla kring själva fördelningen av din fars egendomen om din far skulle gå bort. Svensk lag skulle gälla på arvet eftersom han är medborgare och har hemvist i Sverige (jfr art 21.1 och art. 21.2 arvsförordningen). Att den svenska lagen ska tillämpas på frågan om hur arvet från din far ska fördelas innebär dock inte att samma lag ska tillämpas på skattefrågan. Skattefrågorna undantas nämligen från arvsförordningen (art. 1.1 arvsförordningen). Du behöver därför beakta skattereglerna i både Sverige och Tjeckien.

Som du redan verkar känna till, finns det ingen arvsskatt i Sverige. Arv är alltså skattefri inom svensk rätt (se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Om arv behöver beskattas i Tjeckien kan jag inte svara på (det hade varit lättare om det funnits information på engelska, vilket det inte verkar göra just när det gäller beskattning.) Jag råder dig därför att vända dig till Skatteverket i Tjeckien för att kolla upp hur det faktiskt ligger till och om du behöver betala arvsskatt i Tjeckien.

Hoppas att du ändå fått svar på några av dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare