FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2016

Om ångerrätt

Kan jag ångra ett köp och anbud på en dator dagen efter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det beror på hur du har köpt datorn! Varken konsumentköplagen (som gäller ifall du köpt datorn i butik) eller köplagen (om du köpt datorn av en annan privatperson) innefattar en ångerrätt. Däremot är det mer regel än undantag att butiker ger dig som konsument ett visst antal dagars ångerrätt ändå! Det är nämligen fritt fram för butiken (näringsidkaren) att ge dig som kund bättre avtalsvillkor än vad som ställts upp i lagen då den endast gäller som en sorts lägstanivå. Har du köpt datorn i en butik råder jag dig att kolla upp vilka avtal som gäller just i den butiken och ta det därifrån.

Har du istället köpt datorn av en annan privatperson gäller som sagt köplagen. Detta eftersom säljare och köpare anses som mer jämställda parter. Här gäller det som ni har avtalat om själva, dvs. har ni avtalat om ångerrätt så gäller det men annars inte.

I det fall du har t ex beställt datorn via internet gäller distans- och hemförsäljningslagen. Här har du 14 dagars ångerrätt (se här), vilket innebär att ja, du kan absolut ångra köpet dagen efter genom att meddela näringsidkaren detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare