Olovligt förfogande och stämning: hur kan man få de bästa möjligheterna till ersättning?

Hej!

Jag har en vän som har stulit och sålt en mobil av mig.

Han fick låna den tills han skulle få råd att köpa den av mig men jag har inte sett ett rött öre av betalningen av mobilen. Han var inne boende hos en vän till mig och han sa till henne att han hade sålt den. Till mig sa han att den var stulen. Jag fick reda på att mobilen var såld innan han ens hade betalt den till mig av henne där han hade varit inne boende. Den är värd 2500kr. Har polis anmält händelsen men om det inte händer något med polis anmälan hur gör jag då? Jag vill ha dem 2500kr som mobilen är värd och skadestånd om det går. Han har gjort det innan men då polis anmälde jag inte honom men denna gången gjorde jag det.

Är tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad det gäller försäljningen av mobilen så har din vän agerat brottsligt och därför kommer jag att gå in på reglerna som du kan hitta i brottsbalken (BrB).

Din vän har gjort sig skyldig till olovligt förfogande:

Din vän hade tillgång till mobilen eftersom du lånat ut den till honom. Han hade alltså rätt att ha mobilen, men eftersom han inte ägde mobilen så hade han inte någon rätt att sälja den. Det är därför det handlar om olovligt förfogande, enligt BrB 10 kap. 4 §.

Han riskerar böter eller fängelse:

Straffet för detta brott är böter eller fängelse i upp till ett år. Det rör sig om en relativ liten summa i ditt fall, så är fängelse troligen att räkna bort som alternativ.

Detta är ju naturligtvis beroende av att han döms i domstol för brottet olovligt förfogande.

Du kan stämma din vän om de lägger ner undersökningen:

Om du vill ta ärendet vidare kan du stämma din vän, även om polisen inte går vidare med din anmälan.

Då måste du först och främst fylla i en stämningsansökan.

När detta är gjort finns det vissa steg som man måste följa:

1. om du anlitar juridisk hjälp, så ska du även bifoga dennes fullmakt (han/ hon måste också skriva under din ansökan)

2. finns det skriftliga bevis ska dessa också bifogas (2 kopior som skrivs under av någon som kan intyga att kopian stämmer överens med originalet, detta kallas bestyrkta kopior)

3. skicka in ansökan till rätt tingsrätt (för att hitta rätt tingsrätt kan du använda dig av denna länk

4. eftersom ditt krav är på 2500 kr så kommer du få betala en ansökningsavgift på 900 kr (2018, oktober)

Din vän har begått ett väsentligt avtalsbrott vilket innebär att du kan häva avtalet:

I ditt fall så har vi att göra med ett väsentligt avtalsbrott. Detta regleras inte med några specifika regler, men det finns vissa allmänna principer när det gäller avtal.

Hur hävningen går till:

1. Du hade ett avtal med din vän som innebar att han fick låna din mobil, men istället sålde han den

2. Eftersom han endast hade rätt att använda mobilen och inte sälja den så har han gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott

3. Eftersom det är ett väsentligt avtalsbrott kan du begära att häva avtalet

4. Om du gör detta så upphör avtalet att gälla och du ska då få tillbaka mobilen. Eftersom detta är omöjligt ska du få mobilens värde i pengar

Du kommer inte kunna kräva ett skadestånd:

Tyvärr ser jag inga tecken på andra förluster som kan ersättas med skadestånd. Ett skadestånd ger inte mer pengar än det man faktiskt förlorat.

Om din vän blir åtalad och skyldig att betala tillbaka kostnaden för mobilen, så kommer du inte kunna kräva ett skadestånd eftersom du redan blir kompenserad för din ekonomiska förlust.

Om du stämmer din vän och vinner, så kommer du inte heller kunna kräva ett skadestånd eftersom du kommer bli kompenserad för din ekonomiska förlust när han betalar tillbaka de 2500 kr.

Mina rekommendationer:

Prata med polisen om din anmälan så att du kanske får en viss klarhet i vad som kommer att hända med polisutredningen.

Sedan hade jag starkt rekommenderat att du kontaktar ditt försäkringsbolag om du har tecknat exempelvis en hemförsäkring av något slag.

Prata även med din vän och klargör hur du tänker kring det hela och vilka risker hans beteende har för honom själv. Han riskerar ju faktiskt att hamna i belastningsregistret och det kommer påverka honom även senare. Det kanske även finns andra personer i hans närhet som kan påverka honom att betala tillbaka sin skuld till dig?

Om inget av detta löser situationen och polisanmälan läggs ner, så hade jag övervägt en stämningsansökan (men verkligen som sista utväg). Det du borde ha i åtanke då är att det finns vissa kostnader för en sådan process, inte minst din egen tid. Det du också kan tänka på då är att anlita juridisk hjälp. Du kan boka tid med en jurist via Lawline .

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att din situation löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare