Olovligen överfört pengar från annans bankkonto

Olovlig använt moderns kontokort och kod sedan tömt och överfört summan 95000 till sitt eget via internetbanken när hon låg och sov.Banken föreslår polisanmälan.Modern är 93 år och synskadad och varit helt ovetande.Vilka förutsättningar har hon att få tillbaka dem vid en polisanmälan om ej pengarna betalas tillbaka.

Lawline svarar

Om den misstänktes identitet är okänd så kommer en polisanmälan sannolikt inte att resultera i att pengar återbetalas eftersom utredningsmöjligheterna är väldigt begränsade då hennes eget kort och kod har använts. Om man däremot vet vem den misstänkte är så kommer en polisanmälan med stor sannolikhet att leda till åtal för stöld. Åklagare kan hjälpa till med att få tillbaka pengarna. Sannolikheten att få tillbaka pengarna beror på om gärningsmannen har pengar att betala tillbaka, dvs. om pengarna har förbrukats eller inte.

Personen som har blivit utsatt för brottet bör även undersöka möjligheterna att få tillbaka pengarna av banken. Det beror egentligen på om hon har varit vårdslös eller inte vid hanteringen av sitt kontokort och kod. Om utsikterna att få tillbaka pengarna via banken är dåliga, återstår det att överlåta sökandet efter den misstänkte till polisen. Vi rekommenderar också polisanmälan.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare