Olovlig frånvaro på gymnasiet

Får en gymnasieskola under några som helst omständigheter sätta ogiltig frånvaro på en elev som har lämnat in ett läkarintyg?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utbildningen i gymnasieskolan är frivillig, men elever som går där är skyldiga att delta i undervisningen. Frånvaro från utbildning i den offentliga gymnasieskolan regleras i skollagen (här) och gymnasieförordningen (här). En elev i gymnasieskolan ska delta i skolarbetet, om eleven inte har giltigt skäl att utebli (15 kap 16 § skollagen).

Det är skolans rektor som beslutar om en elev ska få ledigt eller inte. Rektorn får bevilja en elev ledighet från skolarbetet om det föreligger giltiga skäl för frånvaro – t.ex. sjukdom eller beviljad ledighet för enskilda angelägenheter (12 kap 2 § gymnasieförordningen).

Om en elev på grund av sjukdom eller annan orsak inte kan delta i skolarbetet, ska hindret snarast anmälas till skolan (12 kap 1§ gymnasieförordningen). Eleverna är således skyldiga att anmäla hinder för deltagande i undervisning. Elev som har lämnat in läkarintyg uppfyller sin upplysningsskyldighet och har giltigt skäl att utebli från skolan.

Rektorn har dock från och med den 1 juli 2018 skyldighet att utreda upprepad och längre frånvaro, såväl giltig som ogiltig. Omfattande frånvaro är en varningssignal om att en elev riskerar att inte klara av sin utbildning. Det betyder att rektorn måste utreda orsakerna till frånvaron så att eleven kan få det stöd som behövs för att uppnå utbildningsmålen. (15 kap 16 § st.3 skollagen)

Sammanfattningsvis kan sägas att elev som har lämnat läkarintyg har giltigt skäl att utebli från skolan. Vid upprepad och längre frånvaro har rektorn dock skyldighet att utreda situationen och vidta de nödvändiga åtgärderna för att uppnå studiemålen. Med utgångspunkt i vad som har framkommit vid utredningen kan rektorn besluta att exempelvis tilldela varning eller till och med att stänga av eleven från gymnasieskolan (5 kap 9–23 §§ skollagen)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare