FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/03/2016

Olovlig befattning med falska sedlar

Har planer på att starta ett företag som säljer falska sedlar som rekvisita till filminspelning. Vad finns det för lagar och regler jag måste ha i åtanke?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det främsta som kommer i tanke är brottet penningförfalskning som finns i 14:6 BrB (här). För att tillverkningen av de falska sedlarna ska utgöra brott krävs att de falska sedlarna är ägnade att vilseleda. Detta innebär att det ska finnas en förväxlingsrisk mellan de falska sedlarna och de äkta sedlarna. Till detta krävs att det ska finnas en möjlighet till att sedlarna används och att de vid en sådan användning leder till skada eller olägenhet. Detta kallas även fara i bevishänseende.

Om således de falska sedlarna försätts med någon typ av "FALSK" stämpel eller liknande saknas fara i bevishänseende, vilket gör att tillverkningen av sedlarna inte utgör ett brott. Med andra ord ska de falska sedlarna inte tillverkas så att de är alldeles för äkta, eftersom att det då kan utgöra brott vid tillverkning.

Jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare