Olovlig andrahandsuthyrning - vem ska jag berätta för?

Hej! Jag skulle vilja anmäla en olovlig andrahandsuthyrning. Hur går jag tillväga? Det gäller en lägenhet i Stockholm, Hägersten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand bör du kontakta hyresvärden för lägenheten i fråga, eftersom det är denna som får undersöka situationen vidare och besluta om det blir aktuellt med ett förverkande eller inte. (Hyresvärden har nämligen rätt att säga upp hyresavtalet om olagligheter i form av olovlig andrahandsuthyrning sker, se till exempel 12 kap. 42 § p. 5 Jordabalken.) Om du är osäker vem som är hyresvärd, men vet vilken fastighet lägenheten ligger i, så kan du kontakta Lantmäteriet här för att få reda på vem som äger fastigheten (och därmed sannolikt också är hyresvärd). I andra hand (om det till exempel inte händer något från hyresvärdens sida) bör du kontakta Polismyndigheten, eftersom det är trots allt brottsligt att bedriva olovlig andrahandsuthyrning och det kan bli aktuellt med fängelse(se till exempel 12 kap. 65 b § st. 1 Jordabalken).

(Observera att om du använder länkarna till Jordabalken så måste du scrolla ner lite grand för att få aktuell lagtext. Det har nämligen skett en laguppdatering den 1 oktober 2019).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare