Oljud från grannarna - kan köparen åberopa fel?

Hej! Min sambo har nyligen sålt en lägenhet ( ett dödsbo efter hennes pappa så min sambo har aldrig bott i lägenheten). Hennes pappa har alltid sagt att det är lugnt och med trevliga grannar. Så det var det vi sa till den nya köparen som var noga med att han ville ha lugn och ro. Även styrelsen sa att det är en lugn förening. Redan efter en vecka börjar han att höra av sig till oss och klaga över att han blivit störd av grannarna. Nu ska han anmäla oss och kräva skadestånd säger han. Till saken hör även att han tydligen anmäler allt och alla. Känns olustigt. Vad säger lagen i detta fall? Mvh Andreas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När köparen säger att han ska kräva skadestånd får det tolkas som att han gör gällande att ett fel i egendomen (bostadsrätten) föreligger. Klämfrågan är alltså om oljudet från grannarna kan anses utgöra ett fel som ger köparen rätt till t ex prisavdrag eller skadestånd. När det gäller fel vid köp av bostadsrätt ska man i första hand se till avtalet, och i andra hand till köplagens regler.

Vid köp av bostadsrätter är det brukligt att lägenheten säljs i "befintligt skick". Att lägenheten säljs i befintligt skick innebär att frågan om huruvida ett fel föreligger bedöms utifrån 19 § köplagen. I ert fall aktualiseras möjligen paragrafens första punkt som stadgar att fel anses föreligga om "varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet".

Om köparen väljer att gå vidare med sina hot om stämning kan jag tänka mig att han kommer påstå att ni har lämnat uppgifter om att lägenheten är lugn att bo i, medan han då hävdar att detta inte stämmer. Ni bör dock kunna försvara er med att det är en subjektiv bedömning och er uppfattning är att det är en lugn plats att bo på, men att man som boende i ett lägenhetshus måste räkna med att man hör grannarna samt att detta är något köparen måste ha förutsatt vid köpet.

Jag uppfattar situationen som att ni har sålt en helt vanlig lägenhet, i ett helt vanligt hus till en ovanligt grinig köpare. Min bedömning är därför att köparen inte har särskilt stora utsikter till framgång.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare