FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/04/2018

Olika måltyper

Hej! Vilka mål är det fråga om, om målet handläggs vid allmän domstol?

- Om man är fackligt ansluten och anser sig blivit uppsagd på felaktiga grunder och kräver skadestånd av sin arbetsgivare.

- Om man döms för misshandel

-Om parterna är oense om vem som skall ta han om barnet efter skilsmässa

-Bolag A har ansökt om stämning mot Bolag B avseende betalning för vissa leveranser

- Om man överklagar skattemyndighetens beslut om restskatt

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika typer av domstolar och mål

De allmänna domstolarna består av tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen. Domstolarna handlägger brottmål och tvistemål. Vid brottmål har ett brott begåtts, och målet kretsar då kring om en viss person ska hållas ansvarig för brottet eller inte. Ett tvistemål handlar istället om två parter som inte kan komma överens om något.

De allmänna förvaltningsdomstolarna består av förvaltningsrätt, kammarrätt och Högsta förvaltningsdomstolen. Domstolarna handlägger tvister mellan enskilda och myndigheter.

Olika måltyper

Om man är fackligt ansluten och anser sig blivit uppsagd på felaktiga grunder och kräver skadestånd av sin arbetsgivare = tvistemål (skadeståndsmål) i tingsrätten.

Om man döms för misshandel = brottmål i tingsrätten.

Om parterna är oense om vem ska skall ta hand om barnet efter skilsmässa = tvistemål (vårdnadsmål) i tingsrätten.

Bolag A har ansökt om stämning mot Bolag B avseende betalning för vissa leveranser = tvistemål i tingsrätten.

Om man överklagar skattemyndighetens beslut om restskatt = skattemål i förvaltningsrätten.

Vänligen,

Charlotte AnderssonRådgivare