olika kontantinsats vid köp av bostad

Hej! Jag och min sambo bor i en bostadsrätt som jag äger själv. Han flyttade in hos mig och lämnade en hyresrätt. Nu vill vi tillsammans köpa en villa, och jag ska sälja min bostadsrätt och använda vinsten till kontantinsatsen på villan. Jag vill att den kontantinsatsen är min enskilda egendom om vi en dag skulle separera. Kanske gifter vi oss även om några år, och i så fall gäller Ju inte sambolagen. Hur försäkrar jag mig om att dessa pengar inte blir en del av en eventuell bodelning? Ska det stå i kontraktet på huset vi köper? Vi kommer att båda stå på bolånet för resten av köpeskillingen och båda stå på lagfarten för den nya villan.

Lawline svarar

Hej!

Det ni behöver är göra är att teckna både ett samboavtal och ett skuldebrevsavtal.

Samboavtal – om ni räknas som sambo och inte har ett samboavtal och köper en ny bostad så ska bostaden delas lika enligt sambolagen om ni gör slut eller om en av er skulle dö, oavsett om en av er har betalat mer i kontantinsats än den andra. Det gäller också om nu har olika ägarandelar av bostaden.

Skuldebrev – om ni inte har ett skuldebrev riskerar den som betalat mer i kontantinsats för er bostad att förlora hela eller delar av kontantinsatsen om ni skulle göra slut eller en av er skulle dö. Om ni är sambo och ska köpa (eller har köpt) en bostad med olika kontantinsats så behöver ni ett skuldebrev. För att skuldebrevet ska vara giltigt så måste ni även ha ett samboavtal, annars gäller inte skuldebrevet.

Om ni bara skriver ett skuldebrev, och inget samboavtal där ni bestämt att er bostad ska undantas i en bodelning, så kommer bostaden att delas lika mellan er vid en bodelning. Bodelning ska ske om ni gör slut eller om en av er dör enligt sambolagen. En skuld som ena sambon har på den andra sambon ska dras av vid bodelningen. Enligt § 13 och § 14 sambolagen är alla skulder som är hänförliga till samboegendom avdragsgilla i en bodelning, och när det sker så blir inte skuldebrevet giltigt. Därför krävs det både ett samboavtal och ett skuldebrev i ert fall för att inte sambolagens bestämmelser om bodelning ska bli tillämpliga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare