FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/11/2020

Olika användarvillkor

Hej, jag och min sambo har använt rabattkoder på ******** för att få nykundsrabatt där vi har handlat åt oss och även åt vänner. Nu kommer det ett brev med tillbakakrav på ca 5000kr daterat tillbaka till 2016. Vi har ju trott att man kan använda denna kod och dom har heller inte någon spärr på tex telenr eller att vi använt samma personnr.

Kan dom kräva tillbaka dessa pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vet inte om jag kommer kunna svara på din fråga fullt ut utan att ha läst användarvillkoren för ditt medlemskap hos näringsidkaren. Avtalsfrihet är en av grundstenarna inom civilrätten, vilket gör att parter emellan kan avtala om det mesta så länge avtalsvillkoren inte är direkt oskäliga, (jfr 36 § AvtL).

Kan de kräva dessa pengar?

Det beror på vad som avtalats. Finns det en paragraf i avtalet som stadgar till exempel att nykundsrabatten endast får användas en gång per hushåll / kund kan de ha avtalsrättslig grund för att kräva er på det fordrade beloppet. Jag rekommenderar er att läsa användarvillkoren alternativt kontakta mathandlaren för att få ett definitivt svar på er fråga.

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare