Olagligt att sprida en skärmdump av en konversation?

Hej! Får man lägga upp en skärmdump av en privat konversation på nätet om man döljer personens namn och profilbild? Eller spelar det ingen roll om man täcker över namn och profilbild innan publicering?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige är var och en försäkrad yttrandefrihet. Det springer ur både grundlagen (2 kap. 1 § regeringsformen, yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen) och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna Artikel 10; 2 kap. 19 § regeringsformen).

Lagarnas inbördes systematik ser jag ingen poäng i att närmare redovisa för här. Det skulle bli onödigt tekniskt och avancerat. Oavsett vilket av regelverken som är tillämpligt gäller att inskränkningar i yttrandefriheten bara kan göras genom lag antagen av riksdagen. Det har skett b.la. genom kriminalisering av hets mot folkgrupp, spioneri, uppvigling och förtal.

Det är däremot – som huvudregel – inte olagligt att blott publicera en bild på en konversation, och det oavsett om deltagarnas identiteter framgår eller inte. Endast om bilden utgör ett annat brott, såsom uppvigling eller förtal, är publiceringen kriminell. Notera dock att svaret på din kärnfråga, alltså om det generellt är olagligt att publicera en bild på en konversation, är nej.

Om du har ett konkret fall och önskar en individuell bedömning är du välkommen att återkomma!

Allt gott,

Elias OlssonRådgivare