Olagligt att lärare tar ifrån mobilen?

Hej!

Jag var på en skolresa, där vi inte fick ta med oss våra mobiler, men jag gjorde det ändå och var dum och använde den utanför hotellrummet. Läraren tog den och behöll den tills slutet av resan (en dag kvar).

Läraren sa också att om mina föräldrar inte svarade på telefonen skulle han ta den i resten av veckan (3 dagar kvar) och ge den tillbaka på Måndagen.

Frågan: Är det lagligt? Om läraren vill ta min mobil, fast jag säger nej, är det olagligt? Gäller även samma regler fast i en Engelsk skola?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en skollag som reglerar detta. En rektor eller lärare får ifrånta en elev ett föremål om den anses användas på ett sätt som stör skolverksamheten eller utgör fara enligt 1:20 Skollagen (1985:1100). Mobilen räknas alltså in som ett föremål.

Läraren/rektorn ska återlämna din mobil i slutet av skoldagen. Men om du fått tillsägelser gällande din mobil vid upprepande antal tillfällen kan din lärare behålla mobilen tills hon kontaktat dina föräldrar och får som högst behålla mobilen i fyra dagar från den dagen hon tar ifrån dig mobilen enligt 21 §.

Denna lag gäller alla skolor i Sverige oavsett om den är engelsk eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare