FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/12/2021

Olagligt att flytta in i husvagn med barnen?

Hej!

Jag och min sambo har två flickor på 11 år och tänker bosätta oss i en husvagn 1-2 år.

Vi kommer att ha ett förtält på 18 kvm och en tomt på ca 100 kvm. Under tiden kommer vi att spara ihop handpenning till ett hus/gård

Vi kommer att vara folkbokförda på campingen och få vår post dit. Möbler m. m. kommer att magasineras.

Vi älskar naturen och allt därtill. Det finns servishus med dusch, toalett, tvätt och kök inom 50 meter. Havet är 30 meter bort.

Är detta olagligt eftersom vi har barn eller det är helt ok? Vi har fått en orosanmälan från skolan, så vet inte riktigt vad som händer nu?

Både vi och barnen längtar tills det är dax att flytta dit.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag som förbjuder er från att flytta in i en husvagn med era barn. Däremot finns det vissa lagar och regler när det kommer till barn som måste följas, och dessa kan indirekt påverkas av boendet i husvagn.

Föräldrars skyldigheter och barnens rätt

I svensk rätt brukar man säga att barnets bästa ska sättas i första rum och barnets bästa ska vara avgörande i frågor om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § Föräldrabalken, härefter förkortad FB). Som föräldrar och därmed vårdnadshavare har du och din sambo det yttersta ansvaret för era barn. Lagen säger att "barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn Skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling" (6 kap. 1 § FB). Från lagtexten kan vi alltså tyda att barnen har rättigheter i sitt vardagsliv. Inga av dessa kränks direkt av det faktum att ni ska flytta till en husvagn, men om husvagnen ex. vore i dåligt skick och riskerar att rasa ihop så skulle barnen inte vara trygga på det sättet som lagen föreskriver. Därmed har vårdnadshavarna väldigt stor möjlighet att påverka så att boendet fortfarande är en bra plats för barnen att leva på.

Som bekant har föräldrar mycket ansvar gentemot sina barn. Utöver det som nämnts ovan, ska vårdnadshavaren se till att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt bevaka att barnet får en tillfredsställande försörjning och utbildning (6 kap. 2 § FB). Frågan blir då om dessa krav går ihop med att bo i husvagn: det finns inget direkt förbud, men saker som om det finns utrymme för barnen att få utvecklas, har barnen fysiskt med utrymme för att göra sina läxor? Detta är bara exempel, men sådant som spelar in.

Orosanmälningen?

Du nämner att skolan gjort en orosanmälan. Detta är skolans plikt om de befarar att barnen kan missfara på något sätt. En orosanmälan kan leda till att socialtjänsten gör en undersökning och kan leda till att man får stöd och samarbete med barnen i hemmet, men kan i vissa fall leda till att barnen blir tvångsomhändertagna. En tvångsomhändertagning får bara ske om vårdnadshavarna motsätter sig frivillig hjälp och stöd från socialtjänsten (1 § st. 2 lagen om vård av unga, härefter förkortad LVU).

Ett tvångsomhändertagande kräver en skälig grund. Att någon bor i en husvagn är inte i sig en giltig grund, men kan påverka situationen indirekt. För att beslut om vård/omhändertagande ska ske kan det göras pga. fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den ungas hälsa eller utveckling skadas (2 § LVU).

I ditt fall är det endast brister i omsorgen som eventuellt skulle kunna vara en grund. Vidare måste denna brist i omsorgen leda till en påtaglig risk för att barnens hälsa eller utveckling skadas. Här är det återigen alla omständigheter som spelar roll: kommer barnen kunna tvätta sig, äta ordentligt, ha hela och rena kläder, tillgång till toalett och rinnande vatten etc. Det handlar snarare om den levnadsstandarden som barnen har. Jag har ingen möjlighet att ge ett definitivt svar kring huruvida den levnadssituationen ni planerar kan komma att påverka detta. SOC gör alltid en helhetsbedömning kring om barnets bästa sätts i första rummet. Om barnen får samma omsorg som tidigare bör det inte utgöra ett problem, men utan mer info kan jag inte ge ett definitivt svar. Min rekommendation är att ni kontaktar en familjerättsjurist för att få ett tydligare besked i frågan

Sammanfattande svar

Sammantaget är det inte olagligt att bo i husvagn med barn, däremot måste man se till så att alla andra skyldigheter man har som förälder efterföljs. I fråga om orosanmälan är den enda möjliga grunden för ett omhändertagande att det skulle finnas brister i omsorgen, i det fall boendet kan påverka barnens hälsa. Men återigen: det beror inte på husvagnen i sig utan snarare den levnadsstandarden som efterföljer av att bo i husvagn. Vidare är ett omhändertagande inget som får ske om ni samarbetar med SOC och får frivillig hjälp. Det kan likväl vara så att SOC inte alls ser någon fara med situationen och att ni inte behöver ha någon kontakt med dem. Jag rekommenderar ändå att ni kontaktar en familjejurist som kan ge er råd angående denna orosanmälan och om hur husvagnen kan påverka en bedömning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare