Okränkbar laglott

Hej,

Har en Mormor som inte vill att sina två döttrar ska få ut något vid arvet. Finns ingen morfar i livet.

Hon vill att sina 4 barn barn ska få arvet på hela lägenheten.

1. Går detta att lösa genom testamente?

2. om inte, hur gå till väga för att komma runt detta?

tack!

/L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken; nedan ÄB, se här.

Nej, det går inte att helt lösa genom testamente. Bröstarvingar har en absolut rätt till arv i form av laglott, se7 kap. 1 § ÄB. Laglotten utgör hälften av arvslotten. Halva kvarlåtenskapen kan således testamenteras bort till barnbarnen utan att bröstarvingarna kan invända.

Bröstarvingar har alltid en rätt till laglott, och det finns ett antal regler i ÄB som är tänkta att skydda just laglotten. Vidare kan sägas att det inte heller går att kringå laglotten, bröstarvingar kan åberopa de skyddsbestämmelser som finns i fråga om laglott. Det är i och för sig möjligt att testamentera över all egendom, men bröstarvingar har då rätt att klandra testamentet för att få ut sin laglott trots testamentet.

Det bästa rådet jag kan ge är således att din mormor testamenterar all kvarlåtenskap till barnbarnen. Bröstarvingarna kan klandra testamentet för att få ut sin laglott, men om de inte klandrar testamentet delas egendomen i enlighet med testamentet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare