FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2019

Ökat värde på bostad efter ansökan om äktenskapsskillnad

Hej.

Jag och min fru ska skiljas.

I samband med att jag ansökte om skilsmässa värderade jag huset och fick en ganska låg värdering pga i stort sett inget i huset var färdgbyggt samt att det mesta var defekt med tveksam funktion.

Nu, nästan 6 månader senare har jag så klart fortsatt med huset som nu är värt betydligt mer än när värderingen gjordes och hon har nu begärt bodelning.

Är det den ursprungliga värderingen som gäller eller har hon rätt att få en ny värdering baserad på husets nuvarande värde?

Har jag rätt att undanta det jag gjort efter första värderingen eller blir jag skyldig henne pengar för de förbättringar jag gjort?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Tillämplig lagrum för denna fråga är Äktenskapsbalken, ÄktB. När det gäller en äktenskapsskillnad är huvudregeln att värderingen av tillgångarna ska göras så nära bodelningen som möjligt. Ert hus är giftorättsgods om inte det har gjorts till enskild egendom, exempelvis genom ett äktenskapsförord (7 kap 1 § och 7 kap 2§ ÄktB). Vem som står som ägare på huset måste inte vara avgörande, utan beroende på era enskilda omständigheter är huset troligtvis att anses ha en dold samäganderätt. Giftorättsgodset ska alltså ingå i bodelningen (10 kap 1§ ÄktB).

Varför man gör en värdering som ligger så nära bodelningen som möjligt är då det stämmer mer överens med principen om likadelning vid äktenskapsskillnad men även då det är enklare att göra en nutidsvärdering. Frågan här är ifall det ökade värdet som du har bidragit till huset ska inkluderas i bodelningen eller inte. Det finns regler som skyddar parterna i en äktenskapsskillnad när den ena maken i denna "mellantid" mellan ansökan om äktenskapsskillnad och bodelningen har minskat på giftorättsgodset. Men när en make använder sina egna medel för att förbättra ett giftorättsgods finns det inget skydd i lagen, utan denna ökade värdering ska alltså ingå i bodelningen. Detta på grund av att det anses vara ett frivilligt agerande från din sida. Det kan mycket väl vara så att du har använt dig av gemensamma medel för dessa förbättringar, och då finns det även en redovisningsfordran som du måste redovisa för enligt 9 kap 3§ ÄktB.

Huvudregeln är alltså att dessa förbättringar kommer att inkluderas i er bodelning, men i allra yttersta fall kan du åberopa att detta ska jämkas enligt 12 kap 1§ ÄktB.

Hoppas detta hjälpte!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare