Okända bröstarvingars rätt till arv

Min sambo fick reda på att han hade en dotter för ca 2 år sedan. Då mamman ej velat berätta att min sambo är pappa o skrivit okänd fader har han ej haft ngn vetskap om detta barn. Nu för två år sedan kontaktade dottern att hon ville göra dna test då hon fått reda på att min sambo är möjligen hennes biologiska pappa. Vilket han är. Morföräldrarna har vårdnad om barnet i dagens läge vad jag har förstått då modern är olämplig vårdnadshavare pga missbruk. Min fråga är, har hon någon arvsrätt om min sambo skulle gå bort?

När vi köpte vårt hus så gjorde vi ett testament då jag o min sambo skulle arva varandra i första hand och sedan i andra hand våra barn. Borde vi skriva om vårt testament?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Till att börja med så har alla bröstarvingar (dvs barn) arvsrätt enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Alla barn har rätt till lika mycket vilket kallas laglott. Laglotten utgörs av hälften av den kvarlåtenskap som den avlidne lämnar efter sig enligt 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten går inte testamentera bort så oavsett hur testamentet är utformat har den avlidnes barn rätt till sitt arv. Om en person avlider har deras barn alltid rätt till arv oavsett testamente vilket gäller både barn som man känner till och okända barn. Kort sagt har alltså din sambos "nya" dotter rätt till arv från din oavsett om ni har testamente eller inte. Testamentet gör dock att det totala arvet efter din sambo lämnar efter sig går hälften till dig och barnen får ut sin laglott.

Eftersom ni inte är gifta har barnen alltid arvsrätt och de har rätt att få ut sin laglott direkt. Om din sambo skulle avlida och efter bodelning ha 90 000 kr kvar, kommer du att få 45 000 kr och barnen har rätt att dela på de resterande 45 000 kr. Har din sambo två gemensamma barn med dig har de rätt till 15 000 kr var och din sambos "nya" dotter har också rätt till 15 000 kr. Avlider du före din sambo har dock din sambos nya dotter ingen arvsrätt. För att få ut arvet måste dock din sambos "nya" påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB.

Ska ni ändra testamentet?
Enligt min mening finns det ingen anledning att ändra ert testamente då era gemensamma barn har rätt till arv efter dig oavsett testamente eller inte. Era gemensamma barn har också rätt till din sambos arv vilket även din sambos "nya" dotter har, oavsett om ni ändrar testamentet eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare