Öka chanserna att få uppehållstillstånd

Hej!

Jag är en svensk medborgare och min förlovade pojkvän kommer från Libanon. Vi har ansökt om uppehållstillstånd för den som planerar att gifta sig eller bli sambo med på Migrationsverkets hemsida. Vi förlovade oss innan vi ansökte om uppehållstillstånd på grund av anknytning. Min fråga är: Kommer migrationsverket uppfatta vårt förhållandet seriösare om vi gifter oss, och kan det därmed öka möjligheten för att få uppehållstillstånd?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej,

Ni kan ansöka om uppehållstillstånd om ni planerar att gifta er eller bli sambos alternativt om ni är gifta eller partners. För den senare krävs ett intyg och att ni registrerar det hos skatteverket. För att stärka trovärdigheten kan ni behöva visa att ni bott ihop (t.ex. genom hyreskontrakt).

Det går inte att spekulera i huruvida det är bättre eller sämre att gifta sig gentemot att vara förlovad, bägge är en grund för uppehållstillstånd i Sverige. Det är att föredra om ni har en juridisk argumentation i ansökan och att ni bifogar relevant material, t.ex. konversationer, bilder på er, intyg på förlovning, etc. Det är ganska klart vad som gäller och vilka handlingar och dokument som behöver finnas med i ansökan. Se Migrationsverkets hemsida.

Vi arbetar ej med Migrationsrätt men ni kan kontakta Woxzia Din Myndighetslots om ni vill anlita en jurist inom området.

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare