Ok att unilateralt utesluta medlemmar från Facebookgrupp?

En Facebookgrupp utesluter/blockerar medlemmar som kommer med alternativa lösningar på problem som inte gagnar administratörernas tro eller idé ( i detta fall medicin ) Istället mobbar man ut eller blockerar de medlemmar som vill dela med sig av kost-näring-och alternativa lösningar för en viss sjukdom hos hund.

Räknas det då inte som brott mot yttrandefriheten eller näthat ? Vissa personer i gruppen tystar alla som ifrågasätter biverkningstyngda mediciner som första åtgärd. Man tystar genom hot att bli blockerad, raljerar och förlöjligar medlemmar med nedsättande kommentarer. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Yttrandefriheten är numera starkt rotad i den svenska rättssystematiken. Vår egen konstitution fäster stor vikt vid den och reglerar den i både regeringsformen, yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen. Härutöver betonas den i EU:s grundläggande fördrag och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.

En vanlig missuppfattning är att yttrandefriheten gäller mellan privatperson och privatperson, eller privatperson och företag. Det är inte fallet. Jag har exempelvis ingen skyldighet att besvara och publicera den här frågan. Istället kan jag, som del av den här privata verksamheten, välja att inte låta dig komma till tals på vår plattform. På samma sätt kan en gruppadministratör på Facebook välja vad som får och inte får publiceras i gruppen ifråga. Han eller hon måste i sin tur svara inför Facebook och rätta sig efter deras tycke; om företaget inte gillar gruppen som helhet, är de fria att ta bort den. Yttrandefrihet handlar förenklat om att staten inte får begränsa människors rätt att komma till tal; att kritisera, förlöjliga och debattera vad som helst, och att kunna göra det tryggt förvissad om att inte drabbas av reprimander.

Som du skriver finns det dock inskränkningar i denna rätt. I vissa fall har staten bestämt att i lag avskära människors rätt att yttra sig. Det kan b.la. handla om förtal och hets mot folkgrupp. Inget av de lagrummen omfattar dock hån eller förlöjligande kommentarer. Man är tillåtet att vara odräglig, rent av elak. Lagen förhindrar inte mig från att knacka på min granne och förklara för honom att jag finner honom både ful, dum och äcklig. Att hota någon är emellertid olagligt, se 4 kap. 5 § brottsbalken. I och med att jag saknar närmare information om hur hoten var utformade kan jag tyvärr inte göra en juridisk bedömning. Du är välkommen att mejla mig detaljer till elias.olsson@jurstud.com så återkommer jag med ett mer konkret svar.

Mitt tips till dig är att starta en ny grupp med en mer dräglig ton. Där kan du utöva rätten att ta bort eller blockera medlemmar och därigenom hålla gruppen fri från dryga kommentarer och annat oönskat, tråkigt bemötande.

Jag önskar dig ett stort lycka till och gott nytt år!

Allt gott,

Elias OlssonRådgivare