OK att hyra ut bostadsrätt till sina föräldrar?

Vi som styrelse har fått förfrågan av en medlem om hen får köpa en lägenhet till i föreningen endast i syfte att hyra ut den till sina föräldrar som fortfarande bor i sitt hemland. Hans tanke är att få sina föräldrar till Sverige. Vi ser inget problem med detta men vill bara veta att det är ok att säga ja.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

En bostadsrättshavare får endast hyra ut sin lägenhet i andra hand om bostadsrättsföreningen har gett sitt samtycke (7 kap. 10 § bostadrättslagen). Om ni i styrelsen godkänner andrahandsuthyrningen utifrån era stadgar finns det således inga problem med detta.

Lite överkurs

De juridiska frågor som brukar uppstå är när bostadsrättsföreningen nekar uthyrningar, för då kan bostadsrättshavaren ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. Hyresnämnden ska lämna tillstånd om " om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke" (7 kap. 11 § bostadrättslagen). "Skäl" kan t. ex vara att man ska testbo med en sambo, att man ska studera på annan ort eller att man ska hyra ut till en närstående.

Lawline RådgivareRådgivare