Ohyra och oljud i hyresrätt

Hej, det är så att jag bor i en hyresrätt och jag har anmält fel bland annat att jag har sett råttor i toan och hör ljud på nätterna för tre månader sen och varje gång jag anmäler det till de så säger de att de ska skicka någon och ingen har kommit. Min fråga är nu vad kan jag göra vem kan jag vända mig till? Jag vill också anmäla detta vidare. Är det kommunen ? Försäkringsbolag ? Vilken är hyresvärdens tillsynsmyndighet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyresrätter finns i jordabalkens (JB) tolfte kapitel.

Ohyra och oljud i lägenheten utgör så kallat hinder eller men i nyttjanderätten till lägenheten (JB 12 kap 16-17 §§). Du kan då bland annat ha rätt att kräva att hyresvärden åtgärdar problemen, rätt till hyresnedsättning, rätt att säga upp avtalet och rätt till skadestånd (JB 12 kap 11 §). Eftersom din hyresvärd inte gör något åt problemen, kan du ansöka hos hyresnämnden om så kallat åtgärdsföreläggande. Detta innebär att hyresnämnden fattar beslut om att hyresvärden måste åtgärda problemen.

Du kan läsa mer om åtgärdsföreläggande här, där det även framgår hur du gör en ansökan.

Du kan också höra av dig till ditt försäkringsbolag, eftersom du kan ha rätt till ersättning från dem. De kan ofta också vara behjälpliga med skadedjursbekämpning, exempelvis av råttor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare