Ohyra i hyreslägenhet

Hej,

Jag har problem med hål och sprickor runt tröskeln i vårat badrum där det kommer upp silverfiskar. Även i hallen så är det hål i golvet och listerna på flera ställen och även där kommer det upp silverfiskar.

Då silverfiskar klassas som skadedjur så har väl hyresvärden ansvar att reparera det som behövs?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar i din fråga att du är bosatt i en hyreslägenhet och ansvarsfördelningen mellan hyresgäst och hyresvärd finns reglerat i jordabalkens 12 kapitel, i folkmun kallat för "hyreslagen".

Det framgår av 12 kap 9 § Jordabalken tillsammans med 12 kap 15 § Jordabalken att hyresvärden skall hålla lägenheten i "sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet." Du kan därför gentemot din hyresvärd argumenteras att skadedjur i en lägenhet inte gör den fullt brukbar i bostadshänsyn.

För att ytterligare stärka eventuell argumentation så utgör ohyra i hyresrätten en skada på sagd bostad, detta framgår av 12 kap 17 § Jordabalken. En skada på hyreslägenheten skall åtgärdas av hyresvärden enligt ovanstående stycke. Om inte hyresvärden rättar till problemet har du rätt att åtgärda problemet själv och skicka räkningen till hyresvärden, nedsättning av hyra, skadestånd osv, för detta se vidare 12 kap 11 § Jordabalken.

Angående hålen och sprickorna i sig borde de åtgärdas i samband med att ohyran avlägsnas, men om inte gäller samma bestämmelser som i tredje stycket ovan, att hyresvärden skall hålla lägenheten i bra skick för att kunna brukas med bostadsändamål.

Hoppas detta gav svar på din fråga och lycka till!

Victor StrömwallRådgivare