ogiltigförklara ett testamente.

Hej.

Min morbror dog barnlös nu vid 92 års ålder. Enligt testamentet ska jag och mina kusiner dela på 50% av arvet. Resten av arvet ska gå till för alla ett okänt barn som han skrev på faderskapet för när han var 21. Jag vägrar godta detta då det senare i hans liv, efter 21 års ålder, visade sig att han var steril. Hur bär jag mig åt för att överklaga detta? Var vänder jag mig? Jag har läst mig till så mycket som att det ska gå.

Tack på förhand

Andreas

Lawline svarar

Hej och tack för du kommer till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill göra en klandertalan över testamentet då du anser att det finns en grund för ogiltighet.

Allmänt sagt så är det ni som ska ta del av testamentet som är dödsbodelägare. Det innebär att ni kusiner samt den okände sonen som du ska rikta din talan mot.

Frågan är dock om det finns någon klandergrund. Det är nämligen endast ett fåtal omständigheter som kan ogiltigförklara ett testamente.

Det är endast reglerna i kap 13 i ärvdabalken som kan ogiltigförklara ett testamente. Reglerna därom föreskriver att testamentet blir ogiltigt om det ej upprättats på korrekt sätt, vilket jag ej känner till, om det upprättats under psykiskt störning samt om det upprättats genom missbruk av testators villfarelse eller oförstånd.

Den potentiella möjligheten vore ifall den okände sonen lurade din morbror att sätta honom i testamentet då de har ett blodsband och det visade sig inte stämma, Då gäller 13:3 2st ÄB, men det blir rena bevisfrågan som inte jag kan svara på.

I övriga fall ska testators ord så långt det går hållas, då det slutgiltligen handlar om hur han har valt att förvalta sina pengar.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare