FrågaARBETSRÄTTSjuk 25/07/2022

Ogiltig frånvaro trots sjukanmälan?

Hej! Min arbetsgivare vill att jag ringer till dem när jag ska sjukanmäla mig, men för någon dag sedan fick jag migrän och då blir jag extra känslig för ljud och ljus så jag skrev ett sms om att jag hade migrän och inte kunde ringa pga min känslighet för ljud. Arbetsgivaren ringde mig senare på dagen och sa att jag kommer få ogiltig frånvaro denna dag då jag va hemma. Har min arbetsgivare rätt att ge mig det trots att jag hörde av mig och berättade om varför jag ej ringde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om din arbetsgivare kan ge dig ogiltig frånvaro på grund av att du inte ringde och sjukanmälde dig.

Ogiltig frånvaro trots sjukanmälan?

Om en anställd inte kan arbeta på grund av sjukdom ska denne så fort som möjligt meddela sin arbetsgivare. Det finns inga uttryckliga regler om hur och när en sjukanmälan ska ske, utan det är arbetsgivaren som bestämmer vad som gäller. I detta fall nämnde du att du hade sjukanmält dig via sms och att du angett anledningen till detta. Jag rekommenderar dig att prata med din arbetsgivare och försöka lösa det i efterhand. Tyvärr så kan jag inte ge dig ett helt klart och tydligt svar, eftersom det inte finns några uttryckliga regler kring sjukanmälan och att det är arbetsgivaren som bestämmer hur en sjukanmälan ska ske.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare