Ogiltig frånvaro trots överenskommelse med lärare och rektor

Hej. Har en liten snabb fråga här bara

Jag går i 8an och har anpassad skolgång. Jag ska bara vara i skolan tisdagar och fredagar från kl 10:20 till 15:00.

När jag inte är i skolan använder jag min dator hemma och pluggar genom en viss hemsida. Men min klasslärare ger mig ändå ogiltig frånvaro dom tiderna jag inte är där.

Min fråga blir. Är det fel att ge ogiltig frånvaro på en elev även om det är överenskommet (med lärare och rektor) att jag ska vara hemma. Har hänt ett par gånger.

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du bara ska vara i skolan specifika dagar och tider efter överenskommelse med lärare och rektor. Denna överenskommelse torde gälla som ett avtal och alla inblandade ska då följa den. Det innebär att din lärare inte ska ge dig ogiltig frånvaro så länge du gör vad som stadgas i er överenskommelse. Jag rekommenderar dig därför att prata med din lärare och rektorn för att lösa problemet på bästa sätt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare