FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/07/2019

Ogiltig frånvaro

Hej! Jag ringde o sjukanmälde mig för ja hade ont i halsen o feber på en tisdag, ons o tors hade jag tävling med min häst så ja tänkte att ja kan proppa i mig tabletter o klara av o rida dom två ritterna, men på torsdag ringer jobbet o säger jag har ogiltig frånvaro pga av att jag ridit, kan dom göra så? Jag ansåg mig inte kunna jobba på mitt jobb 8timmar o även tanke på smittorisken. Har dom rätt o kolla upp en så med?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Självklart kan det vara så att en person är för sjuk för att arbeta, men i tillräckligt skick för att göra andra saker. Det finns inga regler som förbjuder en arbetsgivare att ''kolla upp'' sin anställdes förehavanden om den anställda har sjukanmält sig. Arbetsgivaren kan alltså göra det, precis som vem som helst.

Ogiltig frånvaro innebär egentligen att arbetstagaren, utan arbetsgivarens godkännande, uteblir från arbetsplatsen vid ett tillfälle då arbetstagaren enligt ett anställningskontrakt är skyldig att inställa sig. En giltig ursäkt att dock sjukdom. I sådant fall ska man underrätta arbetsgivaren (sjukanmälan) så fort man kan.

Det finns inga regler som talar om hur pass sjuk man ska vara för att sjukanmäla sig. Det är därför svårt att avgöra för mig som inte vet vad du arbetar med om det är rimligt att du är i tillräckligt skick för att rida men inte arbeta.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Ledsen att jag inte kunde vara mer konkret, ibland är lagstiftningen inte reglerad så detaljerat. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare