Ofredar socialsekreteraren oss?

Kan man anmäla en socialsekreterare för ofredande? Någon har gjort en orosänmälan och hon ville inte ge oss information om vem som gjort detta. Istället ville hon att vi skulle träffas och reda ut problemet. Vi vill inte träffa henne och begär först uppgifterna så vi vet vad som gäller eftersom vi misstänker att i vårt fall tror vi skolan gjort denna orosanmälan. Den saknar grund eftersom vi inte ens hann göra skolplaceringen på barnet då vi gjorde efter skollagen en ansökan om " önskemål om annnan skola" och som svar tror vi de sura gjorde de en oroanmälan.

Eftersom vi kände vårt barn var i fara och vi var nya i denna kommunen ( känner ingen) flyttade vi kommun och nu säger denna socialsekreterare att hon skickat ärendet vidare till den nya kommun ( och de I sin tur har inte hört av sig). Hon vägrar alltså att ge oss underlaget. Men eftersom hon försökt tvinga oss att ha möte med indirekt hot att ta vårt barn om vi inte gör detta kan vi då anmäla henne för ofredande?

Lawline svarar

Hej, kul att ni valt att vända er till oss på Lawline för att få svar på er fråga!

Innebörden av den straffbelagda gärningen ofredande

Det lagrum som slår fast att ofredande är en olaglig gärning är 4 kap. 7 § brottsbalken. För att citera lagen står där: "Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år."

För att socialsekreteraren ska kunna straffas för ofredande krävs:

1) Störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande och
2) att det går att bevisa att socialsekreteraren genom sina störande kontakter eller hänsynslösa agerande ville kränka privatlivet (friden), för er som föräldrar och
3) att socialsekreteraren ville att kränkningen skulle vara kännbar.

Kommentarer till varje punkt:

1) Eftersom socialsekreteraren inte fysiskt antastat er genom t.ex. knuffar kan socialsekreteraren inte ansvara på den grunden. För att störande kontakter ska vara straffbart krävs mer än att socialsekreteraren påkallat ett möte. Kontakterna måste vara återkommande och ha trakasserande karaktär. Som exempel kan nämnas telefonsamtal nattetid vilket stör nattron. Även återkommande samtal eller SMS-meddelanden dagtid kan utgöra ofredande – men då måste frekvensen vara så hög att det närmast liknar en förföljelse. Det krävs alltså att socialsekreteraren kontaktar er flera gånger dagligen. Som annat hänsynslöst beteende kan handlingar såsom att lämna upprörande eller skrämmande meddelanden räknas t.ex. att lämna ett falskt meddelande om att en närstående dött. Att en orosanmälan kommit in till socialtjänsten kan utifrån en förälders perspektiv ses som ett skrämmande meddelande – men det är inte tillräckligt grovt för att utgöra ofredande. Andra former av hänsynslöst beteende är t.ex. oljud, skottlossning eller stenkastning – dessa gärningar har ju inte socialsekreteraren vidtagit mot er.
2) För straffansvar krävs att det "står utom rimligt tvivel" att socialsekreteraren begått gärningen med vilja att kränka ert privatliv. I praktiken räcker det inte med att bevisa att socialsekreteraren faktiskt kontaktat er på ett stötande sätt, det måste även finnas omständigheter som tyder på att socialsekreteraren hade ett motiv att skada ert privatliv. Det är mycket svårt att bevisa när socialsekreteraren har en förklaring till varför socialsekreteraren begär ett möte. Begäran grundar sig på en orosanmälan, vilket är ett argument som talar till socialsekreterarens fördel eftersom socialtjänstlagen säger att en socialsekreterare ska begära ett möte när en situation som eran uppstått, se 14 kap. 1 a § socialtjänstlagen.
3) Det måste också "stå utom rimligt tvivel" att socialsekreteraren inte bara ville kränka ert privatliv "lite grann". För att det ska vara fråga om ofredande måste det bevisas att socialsekreteraren hade vilja att verkligen göra ett intrång i ert privatliv som lämnar avtryck. Utifrån samma argument som ovan, att socialsekreteraren påkallat ett möte med anledning av den inkomna orosanmälan kommer det vara mycket svårt att bevisa att socialsekreteraren ville kränka er kännbartSkolans skyldigheter

Det är olyckligt att skolan i ert fall gjort en orosanmälan som saknat grund. Å andra sidan har skolan en skyldighet att höra av sig till socialnämnden i sin kommun om någon i skolpersonalen misstänker att ett barn far illa, se 29 kap. 13 § skollagen och 14 kap. 1 § socialtjänstlagen. Gör inte personalen det kan den enskilda läraren göra sig skyldig till tjänstefel. Döms en lärare för tjänstefel kan det innebära att erhållen lärarlegitimation återkallas och då får läraren mycket svårt att försörja sig som lärare i framtiden. Att skolan gjort en orosanmälan är med denne bakgrund inte så konstig. Med hänsyn till att alla verksamheter som har att göra med barn hela tiden ska fatta beslut utifrån barnets bästa talar lagreglerna för att det är bättre att anmäla en gång för mycket än för lite.

Socialsekreterarens skyldigheter

När en anmälan kommer in måste socialen ta anmälan allvarligt och starta en utredning, se 11 kap. 1 § socialtjänstlagen. De ska i första skedet inte ta ställning till om omständigheterna i det enskilda fallet talar för att anmälan saknar grund. Först efter en inledande utredning t.ex. i form av ett möte kan socialen besluta att avsluta ärendet och inte gå vidare med det. Precis som för skolan gäller att om enskilda tjänstemän hos socialen struntar i att utreda omständigheterna kring en inkommen orosanmälan – kan tjänstemannen begå tjänstefel vilket kommer verka mycket negativt för framtida arbetsliv.

Försiktighetsåtgärder

Eftersom den socialsekreterare från socialen som ni varit i kontakt med inte vet om anmälan är grundad eller inte, måste socialsekreteraren vara försiktig med att lämna ut uppgifter om vem som gjort anmälan. Detta för att skydda anmälaren. Socialsekreteraren vet ju inte om ni utgör ett hot mot den som anmält, se 5 kap. 1 a § socialtjänstlagen och 26 kap. 5 § offentlighet- och sekretesslagen.

Sammanfattning

Visst kan ni anmäla socialsekreteraren till polisen för ofredande, men med hänsyn till ovanstående omständigheter kommer anmälan troligtvis att läggas ner. Än så länge har socialsekreteraren gott lagstöd för sitt agerande och dennes handlande kan inte bedömas som ofredande.

Hoppas ni fick svar på era frågor och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare