FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/10/2013

Offert och fullmakt

Hej Lawline Jag blev uppringd av en säljare från Qall onsdags. Varpå han säger att han kommer att skicka en offert till mig och att han ska ringa igen kl. 13:00. Då han gör det säger jag att jag inte vill beställa nått men han påstår att det är försent att ändra sig nu eftersom jag tydligen redan godkänt detta på telefonen och att jag måste klicka ok på webben att jag godkänner. Jag gör det och lägger på. Idag pratar jag med min chef . Hon ringer sedan upp Qall och säger att det bara är hon som får skriva avtal (vilket stämmer) och att hon inte vill göra nån beställning. Qall hävdar dock att vi inte kan ångra detta! Kan vi stå på oss!? Vad ska vi göra? Hjälp!

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Som jag förstår frågan rör det som om en offert som Qall riktat till ett företag där du arbetar. Denna utgångspunkt är viktig för frågans besvarande.

Det första som skall sägas är att en offert inte är ett avtal. Ett avtal sluts genom anbud och accept enligt 1§ avtalslagen. Att Qall och Ni godkände en offert är alltså inte detsamma som att ni slutit ett avtal.

En offert brukar juridiskt sett anses som ett anbud. Men för att ett anbud skall uppkomma krävs en accept. Däremot är enbart det faktum att man erhåller en offert inte grund för avtalsuppkomst.

Vad gäller det faktum att din chef är den enda som har möjlighet att sluta avtal skall följande sägas: Normalt sett har en anställd ställningsfullmakt. Detta innebär att en anställd får sluta avtal om sådant som typiskt sätt faller inom den anställdes behörighet. Exempelvis har ett kassabiträde rätt att sälja butikens varor. Om det däremot rör sig om frågor där en anställd inte har behörighet föreligger inget avtal, oavsett om Qall i ert fall var i god eller ond tro.

Mitt tips är att ni skall stå på er. Grunderna för detta är att något avtal inte har ingåtts. Det är Qall som måste bevisa detta i en rättegång, vilket torde vara ganska omöjligt. Dessutom kan ni göra gällande att Du inte hade behörighet att sluta detta avtal.

Lawline RådgivareRådgivare