Offentlighetsprincipen på museum

Omfattas ett kommunalt museums föremål av offentlighetsprincipen. Om media vill göra ett reportage om ett känsligt föremål måste vi då lämna ut det föremålet?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om föremålet kan antas vara inkommet hos ett kommunalt museum (myndighet) är denna en allmän handling enligt 2:3 jämte 2:7 Tryckfrihetsförordningen (TF). Enligt offentlighetsprincipen som får uttryck i 2:1 TF är utgångspunkten att allmänna handlingar är offentliga och alla ska ha rätt att ta del av dem. Detta gäller så länge de inte är belagda med sekretess. Vidare, vill jag bara säga att ett föremål som inte lagrar information av något slag inte omfattas av offentlighetsprincipen, jag vet inte vad det rör sig om för föremål i detta fall men bär det i åtanke.

Om föremålet omfattas av offentlighetsprincipen är det viktigt att poängtera är att rätten att ta del av de allmänna handlingarna inte behöver medföra att museet måste lämna ut föremålet utan att media kan ta del av föremålet hos myndigheten, dvs. på museet.

Hoppas detta ger dig vägledning i din fråga!

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare