Offentlighetsprincipen i Tyskland

Hej, är uppgifterna offentliga om dödsbodelägare till tyska dödsbon. Ett par tyska släktingar avled i Berlin omkring 1967. Deras son som avled i Arizona 1992 var fortfarande tysk medborgare. Jag är på jakt efter personuppgifter om den sistnämndes dotter och har skäl att tro att sådana finns i boupptecknings/arvsskifteshandlingarna för de olika dödsbona. Dottern är en släkting till mig även om det är på långt håll (tremänning) och den enda kvarlevande i min tyska släkt om hon nu inte har egna barn.

Med vänlig hälsning

Ingemar

Med vänlig hälsning

Ingemar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Här i Sverige utgör en bouppteckning en offentlig handling. Det föreligger alltså en rätt för alla svenska medborgare att få ut den handlingen. Frågan är då hur det ligger till i Tyskland.

Inledningsvis kan sägas att Sveriges offentlighetsprincip (se 2:1 Tryckfrihetsförordningen, TF) är väldigt vidsträckt. Traditionen av tillgång till allmänna handlingar och öppenhet saknas till stor del av övriga EU-länder. Inom EU finns det en viss möjlighet till insyn av EU:s instituitioner (se Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna art. 42).

Så vitt jag har kunnat hitta så existerar det ingen offentlighetslagstiftning över huvud taget i Tyskland. Och Tyskland har ett högt integritetsskydd över lag. Visst kan det existera ett visst mått av insyn i offentliga handlingar, men precis som i Sverige kan det krävas att man är medborgare i Tyskland för att ha rätt att få ut handlingarna. I Sverige har utlänningar en begränsad rätt att få ut allmänna handlingar (se TF 14:5 st. 2).

Om du var arvsberättigad på något sätt skulle du ha blivit kallad till bouppteckningen i Tyskland, vilket jag antar att du inte har blivit. Att få ut personuppgifter genom bouppteckning i Tyskland tror jag kan bli relativt svårt, särskilt om du inte var arvsberättigad och/eller om du inte är tysk medborgare. Men jag kan rekommendera dig att höra av dig till Svenska ambassaden i Berlin för vidare hjälp, du hittar kontaktuppgifterna här: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Berlin/.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare