Offentlighet/sekretess rörande allmän handling i bygglovsärende

Hej!

Kan ni redovisa två rättsfall vad gäller offentlighet/sekretess som varit i domstol om ett bygglovsärende.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Handlingar som rör bygglovsärenden är att betrakta som allmänna handlingar. Detta under förutsättning att de uppfyller de krav som uppställs i tryckfrihetsförordningen, dvs att handlingen förvaras hos myndighet samt är upprättade eller inkomna till myndighet. Som huvudregel omfattas inte handlingar rörande bygglov av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen.

Det finns dock några fall då handlingar rörande bygglov skulle kunna vara sekretessbelagda. Enligt 19 kap. 9 § OSL gäller tex sekretess för uppgift som har tillkommit eller inhämtats för en myndighets räkning med anledning av myndighetens eller ett statligt eller kommunalt företags rättstvist, om det kan antas att det allmännas eller företagets ställning som part försämras om uppgiften röjs. Om en handling rörande ett bygglovsärende har tillkommit med anledning av en myndighets rättstvist kan handlingen således omfattas av sekretess i enlighet med 19 kap. 9 § OSL. Detta har behandlats i kammarrättens dom Mål nr 2848-13.

En handling rörande bygglovsärende skulle även kunna omfattas av sekretess med stöd av 18 kap. 8 § OSL. Detta har behandlats i kammarrättens dom Mål nr 1488-12.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare