Offentliga handlingar

Jag är anställd på en kommunal skola och har muntligt och via mail (arbetets mail) bett att få budgeten för föregående år och årets budget. Till svar får jag att jag är anställd och därför inte kan begära ut budgeten fast de kan svara på mina frågor. Jag har tidigare ställt frågor kring budgeten men inte fått svar. Kan detta verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För en kommunal skola är budgeten en offentlig handling då den är färdigbehandlad. Det finns därför inga hinder för dig att begära ut förgående års budget för den kommunala skolan. För årets budget så kan du begära ut den om den är färdigbehandlad, dvs. fastslagen.

Du kan få ta del av den hos den myndighet där dokumenten finns förvarade, d.v.s. antingen i skolan eller hos kommunen, eller om de förvaras på annan plats. Du kan även begär att få ut kopior av handlingarna, mot en avgift för att framställa dessa.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare