Offentliga handlingar

Hej Jag undrar vilka handlinger jag kan begära om en kommunal skola: jag är intresserad av skolans budget, vilka lärare underviser i en särskild undervisningsgrupp och hur många barn finns i den omtalda särskilda undervisningsgruppen. Är detta offentliga handlinger, och om så kan de begäras direkte från skolan eller från kommunen? Tack, mvh Claus

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att alla de handlingar du nämner är offentliga handlingar då de är färdigbehandlade. Du kan begära att få ta del av dessa hos den myndighet där de förvaras, alltså skolan om det är där de förvaras och kommunen om det är där de förvaras. Du har även rätt till kopior av handlingarna, mot en viss avgift för att framställa kopiorna.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare