offentlig förundersökning

För 10 år sedan utsattes en vän till mig för ett brott (en tjuv kom hem till henne när hon var ensam hemma och hotade henne). Det väcktes aldrig åtal då man inte kunde hitta en gärningsman, men förhör blev det. Det skulle vara intressant att läsa vad hon sa. Jag vet att förundersökning blir offentlig när åtal väckts, men gäller det även om förundersökningen läggs ner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Som huvudregel gäller att om förundersökningen är avslutad har part rätt att få ut alla handlingar i ärendet. Detta följer av offentlighetsprincipen som vi har i Sverige, där var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar, se tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap. En förundersökning/förundersökningsprotokoll blir offentligt när åtal väcks eller undersökningen läggs ner.

Fall där offentlighetsprincipen får ge vika, är då uppgifter är belagda med sekretess. En förundersökning som är nedlagd kan inneha uppgifter som omfattas av förundersökningssekretess enligt 18 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (se här), varvid handlingen undantas från huvudregeln.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.
Har du andra frågor tveka inte att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare