Offenlig handling av kommuntjänstemäns epost

Blir ett mail till ett politiskt parti offentlig handling om partiet som sin kontaktadress har kommunens mailadress

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett mail har kommit in till en myndighet så blir det i huvudregel en allmän handling enligt 2 kap 4 § tryckfrihetsförordningen. En förutsättning är att mailet rör ett ärende eller annan fråga som ankommer på myndigheten. Det innebär att tjänstemannens privatliv och andra uppdrag - såsom i egenskap av politiskt vald person som inte har någon koppling till myndigheten - är undantagna, men om ett mejl skulle handla om både det som rör myndigheten och privatliv eller annat finns det risk att hela mejlet blir offentligt. Det är vanligt att politiker tar emot handlingar i egenskap av partiföreträdare utan att det har någon koppling till politikernas myndighetsuppdrag som kommunalråd eller liknande (se bland annat RÅ 1987 ref. 147 och KR Sthlm 1274-11).

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare