Oetisk omförhandling av anställningsavtal

Hej, Jag har fått ett jobberbjudande där jag ökar min grundlön x2 samt får en försäljningsbonus per månad + ytterligare förmåner så som bil, dator och mobil. Jag sitter idag på 3 månader uppsägningstid hos min nuvarande arbetsgivare där jag varit i 1 år och 1 månad. Vi har inget kollektivavtal. (kan också nämnas att jag inte fått någon ytterligare pålägg för att de satt 3 månader uppsägningstid istället för 1, vet inte om det påverkar). Imorgon har jag mitt årliga lönesamtal med dem. Min fråga är: Om jag under löneförhandlingen hos min nuvarande arbetsgivare lyckas förhandla ner uppsägningstiden och dagen efter säger upp mig. Är det då bindande så länge som det nya anställningsavtalet är signerat? Eller är det några andra juridiska aspekter jag behöver tänka på? Jag vet att det inte är etiskt helt korrekt mot företaget .. men börjar få slut på alternativ.. Tacksam för er hjälp i denna fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I Sverige gäller avtalsfrihet om det inte finns någon lag som inskränker detta. Avtalsfriheten gäller även i arbetslivet så länge inget kollektivavtal gäller och det inte strider mot lagen om anställningsskydd (LAS). Uppsägningstiden regleras i 11 § LAS, men då du inte arbetat mer än två år så har du ingen lagreglerad rätt till mer än 1 månads uppsägningstid. Rent avtalsmässigt så kan du alltså avtala om en kortare uppsägningstid i ditt anställningsavtal. Ett anställningsavtal har inga formkrav, så även om ni avtalar om uppsägningstiden muntligt eller om ni skriver ner det så börjar det gälla omedelbart.

Det som kan sätta käppar i hjulet för dig är avtalslagens (AvtL) regler om ogiltighet. I 30 § AvtL så regleras svikligt förledande. Den regeln kan aktualiseras eftersom du undanhåller uppgifter som har betydelse för att avtalet ingås och du förleder då din arbetsgivare att ingå avtalet. Du har ett uppsåt att förleda, eftersom din arbetsgivare antagligen inte velat ingå avtalet om hen vetat om omständigheterna. Om man kan åberopa svek-paragrafen skulle det leda till ogiltighet och avtalet skulle alltså inte gälla.

En annan paragraf i avtalslagen som hade kunnat bli aktuell är 36 §. Det är en generalklausul som i och för sig sällan tillämpas i praktiken. den tar bland annat sikte på omständigheterna vid avtalets tillkomst, som i detta fallet är ditt undanhållande av information, och innebär att avtalet antingen ogiltigförklaras eller jämkas. Om man använder den paragrafen skulle alltså din uppsägningstid kunna jämkas uppåt.

För att sammanfatta skulle alltså ditt avtal kunna ogiltigförklaras om du genomför din plan, men det är på ett teoretiskt plan och inkluderar att din arbetsgivare ger sig in i en rättstvist med dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare