FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/08/2018

Oenighet mellan aktieägare

Kan man utesluta en aktieägare om man inte kommer överens om aktiebolaget består av 2 stycken som satsat 25 000 kr var?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid ett 50/50 aktieägarskap blir det problematisk när de två ägarna inte kan komma överens. Detta eftersom aktiebolagslagen föreskriver majoritet för beslutsfattande vilket innebär att det behövs minst en röst mer för ett förslag än det andra för att beslutet ska kunna fattas. När man då inte kan komma överens som de två ända ägarna av ett aktiebolag handlar man i ett dödläge. Man kan inte utesluta varandra.

Jag har tre förslag som kan vara värda att tänka på om samarbetet inte fungerar.

En av er köper ut den andre. Ni låter en tredje person (helst oberoende av er båda) köpa in sig som delägare. Ni skriver ett aktieägaravtal som regelerar situationer där ni inte kan komma överens.

För att få till ett bra aktieägaravtal då dessa är komplicerade särskilt för att göra det så idealt som möjligt i er situation rekommenderar jag starkt att ni tar kontakt med en erfaren jurist på området som hjälper er skriva ihop ett sådant.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare