Ockerhyra, ska jag gå till tingsrätt eller hyresnämnden?

Hej!

Hyrde en lägenhet under 4,5 mån till ockerhyra som jag nu förstått. Vi skrev aldrig avtal men dokumentation på att jag betalt finns på kontoutdrag.

Eftersom jag saknar avtal kan jag dra förstahandshyresgästen inför hyresnämnden för att få tillbaka dom pengarna jag betalat för mycket. Eller eftersom det inte fanns avtal måste jag då ta det till tingsrätten eller helt enkelt bara skicka ett krav via kronofogden.

Kort och gott andrahandsuthyrning saknas skriftligt avtal. Dokumentation och vittnen finns till att jag nyttjat lägenheten. 3 månader har gått idag skicka in ett brev till hyresnämnden om det.

Men kanske ska byta taktik och gå till tingsrätten men kan jag då få pengarna tillbaka?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Avtalet

Både muntliga och skriftliga avtal är giltiga. Muntliga avtal är däremot svårare att bevisa. Här gäller i grova drag att du ska bevisa att ni haft en överenskommelse om att du bott där en viss tid mot betalning. Du kan bevisa det på flera sätt så det är bra att du har dokumentation och vittnen som talar för att ett hyresförhållande av denna sort förelegat.

Krav genom Kronofogden

Om du vänder dig till Kronofogden så ställs inga frågor (såvida kravet inte är ogrundat) utan ditt krav skickas vidare till förstahandshyresgästen. Om han eller hon väljer att bestrida dina yrkanden så har du möjlighet att därefter gå vidare till Tingsrätten som sedan bedömer och avgör frågan. Om personen inte svarar på kravet så meddelar Kronofogden utslag, dvs. betalning måste då ske. Om du lyckas få igenom ett utslag så kostar det här förfarandet 300 kr för ansökan om betalningsföreläggande (kravet skickas till förstahandshyresgästen) och 600 kr för verkställighet (pengarna drivs in), dvs. totalt 900 kr.

Tingsrätten

Du kan däremot gå till tingsrätten direkt. Ansökan om stämning kostar vanligtvis 900 kr och du betalar endast för dina egna rättegångskostnader. Lika mycket som ovanstående. Om beloppet du kräver är högre än 22 000 kr kan du däremot bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar och avgiftskostnaden blir istället 2 800 kr.

Hyresnämnden eller tingsrätten?

Hyresnämnden behandlar en lång rad hyresrättsliga frågor. En hyresgästs krav på ersättning med anledning av påstådd ocker behandlas däremot vanligtvis av tingsrätten. Kontakta Hyresnämnden för att se om det är på detta sätt, dvs. att de inte kommer att behandla ditt ärende utan istället hänvisar till tingsrätten som rätt instans.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare