FrågaPROCESSRÄTTDomstol09/06/2018

Obsoleta prejudikat, prövningstillstånd

För gamla prejudikat?

Det finns prejudikat som i fall jag anger dessa i min motivering i överklagan av Försäkringskassans beslut om avslag, blir ogillade av domstolen . Inte kommenterade i alla fall.

Kan orsaken vara att dess är för gamla typ från 1998 ?

Skulle det vara möjligt att i fall domaren anser att den praxis som hittills gällt är olämpligt på grund av ålder?

Kan domstolen då hjälpa till att frågan hamnar hos högre domstol för att skapa ett nytt och kanske klarare prejudikat – yngre i alla fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Prejudikat är gällande rätt

Ett prejudikat från 1998 kan inte anses vara för gammalt. Huvudregeln är att prejudikat utgör gällande rätt, oavsett hur gamla de är. Prejudikat kan dock bli utan verkan när de anses vara föråldrade, men det är inte tiden som avgör den saken utan snarare andra förändringar såsom nya lagar, teknologiska framsteg och synsätt i allmänhet. Dock kan prejudikat som till exempel tillkommit före datorernas tid ändå vara applicerbara på förhållanden som rör datorer. Det ska också sägas att det ligger i rättssäkerhetens intresse att prejudikat inte bara kan förlora sin verkan hur som helst, det måste ske efter noga övervägande och med absolut största försiktighet. Att din motivering lämnades utan avseende lär således ha med sakfrågan att göra. Antagligen ansåg inte domstolen prejudikatet vara tillämpligt i ditt fall. Om icke-tillämpligheten motiverades med ett åldersargument vet jag inte, men alla möjliga omständigheter i ett fall kan medföra att prejudikatet inte blir tillämpligt i ett annat, där andra omständigheter råder.

Att få sin sak prövad i högsta instans

Underrätter och hovrätter (kammarrätterna inkluderat) har ingen möjlighet att hjälpa till på så sätt att de kan begära eller ansöka om att målet ska tas upp i högsta instans, det avgör högsta instans själv. Dess främsta uppdrag är att skapa prejudikat. Anses det vara behövligt med ett prejudikat i ditt fall kommer domstolen ta upp frågan. Att de däremot skulle "förnya" ett blott 20 år gammalt prejudikat för sakens skull är helt uteslutet.

Skulle du behöva ytterligare hjälp med ditt ärende rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare