Oaktsam våldtäkt mot barn

Om jag träffar en kvinna från en dejtingapp som ljuger om sin ålder, och det finns dokumenterat att hon ljuger att vara äldre än vad hon är, kan jag bli straffad om det visar sig att den kvinnan inte var byxmyndig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB) som innehåller regler om brott och straff.

Våldtäkt mot barn

I Sverige klassas man som byxmyndig när man fyllt 15 år. När en person som är byxmyndig har samlag med en person som inte är byxmyndig klassas det som våldtäkt mot barn (BrB 6 kap. 4 §). För att någon ska dömas till ett brott krävs att personen haft uppsåt till gärningen, om inte annat är särskilt föreskrivet (BrB 1 kap. 2 §). I BrB 6 kap. 13 § framgår att en person kan dömas till våldtäkt mot barn trots att personen inte haft uppsåt till gärningen men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern. Detta innebär att du trots din avsaknad av uppsåt kan dömas till våldtäkt mot barn. Precis som paragrafen lyder förutsätter det att du varit oaktsam.

Vem räknas som oaktsam?

För att någon ska räknas som oaktsam krävs att personen antingen åtminstone haft en misstanke om omständigheten att den andra personen inte varit byxmyndig eller att personen inte gjort tillräckligt för att komma till insikt om det förhållandet fastän personen haft tillfälle och förmåga att göra det. Det ska även begäras av personen att hen skulle ha gjort dessa grejer för att komma till insikt.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att du kan bli straffad om det visar sig att kvinnan inte var byxmyndig om det är så att du har varit oaktsam gällande det förhållandet. Har du varken haft uppsåt eller varit oaktsam kan du däremot inte dömas till brottet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare