Nyttjanderätt och testamente

Min pappa har gått bort och har i testamentet gett sambon nyttjanderätt på fastigheten på livstid. Jag och min bror fick hälften av huset i arv (1/4del var). Det finns lån på huset och tillgångar vid sidan om. Dock täcker de nog inte laglotten. Har jag alltid rätt att begära laglotten även om det kränker nyttjanderätten? Behöver jag koppla in jurist för detta? Det kanske tvingar sambon från huset mot pappas vilja. Är det det vanligaste förfarandet att begära ut laglotten? Vad har jag för alternativ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Nyttjanderätten i sig har inget ekonomiskt värde på det sätt att det skulle påverka nyttjanderätten om Ni begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB och vinner framgång. Således kan inte begäran om laglott kränka nyttjanderätten. Även om Du och din bror skulle äga huset till 100 % (1/2 vardera) så skulle nyttjanderätten ändå bestå. Din pappas sambo kommer alltså inte att tvingas bort från huset mot er faders vilja.

Om ni vill begära jämkning av testamentet för utfående av laglott bör ni kontakta en jurist som kan hjälpa Er. Lawline har ett samarbete med Familjens jurist som kan hjälpa er. Ring 08 533 300 04 och prata med telefonrådgivarna så kan de hänvisa dig till Familjens jurist och då erhåller du dessutom rabatt.

Lawline RådgivareRådgivare