Nyköpt lägenhet - samboegendom?

Min far har avlidit i cancer men två dagar tidigare köpte han en lägenhet där det var tänkt att han skulle bo tillsammans med sin sambo. De hann aldrig flytta in i denna lägenhet och pappa köpte denna lägenhet helt utan inblandning från sin sambo. Ska denna lägenhet räknas som samboegendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör samboskap finns regler om detta i sambolagen, som du hittar här.

Samboegendom är den bostad som har förvärvats för gemensam användning, 3§ Sambolagen. Dessutom har lagstiftaren då lagen stiftades uttalat att man förutsätter att bostaden är avsedd för gemensam användning då den köpts under samboendet.

I ert fall förefaller det alltså vara så att lägenheten ska ses som samboegendom, 3§ Sambolagen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare