Nya skulder under skuldsanering

Om en person som lever under existensminimum, lånar pengar av en vän och det upprättas ett lånebrev, vilken laglig bärighet har det avtalet?

Det finns en skuldsanering men det privata lånet är inte inkluderat i skuldsaneringen. Lånet togs aldrig med i skuldsaneringen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skuldsanering innebär att den skuldsatte helt eller delvis befrias från ansvar för betalning av de skulder som omfattas av skuldsaneringen (1 § SkuldsL). Att dra på sig nya skulder under tiden skuldsaneringen pågår går emot syftet med skuldsaneringen. De nya skulderna ingår inte i skuldsaneringen. Skulder som inte omfattas av skuldsaneringen måste betalas fullt ut, enligt det avtal som ingicks. Att dra på sig nya skulder kan försvåra den ekonomiska situationen. Det kan bli svårt för den betalningsskyldige att följa betalningsplanen i skuldsaneringen. Om betalningsplanen inte följs och avvikelsen inte är ringa kan fordringsägarna ansöka om att skuldsaneringen ska upphöra (48 § SkuldsL). Det finns därför en risk att skuldsaneringen upphör.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare