Nya arvsregler i EU

Jag undrar om det har antagits en ny s.k. Europalag angâende arvsrätt som innebär att en Svensk medborgare som bott utomlands i mer än 30 âr och har barn kvar i Sverige gör att dom inte har Svensk lags arvsrätt men att barnen som finns i det "nya landet" har den rätten.Hoppas att frâgan uppfattas rätt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det har införts en ny EU-förordning nr 650/2012 som i princip innebär att arvsreglerna inom EU läggs om. Den största förändringen är att arvsrätten numer ska regleras utifrån de nationella regler som finns i den stat man avlider i. Dvs. om en svensk medborgare som är bosatt i t.ex. Spanien avlider där så är det de spanska arvsreglerna som ska tillämpas istället för de svenska. Dock kan detta undvikas genom att man i sitt testamente skriver in att det istället ska vara svensk rätt som tillämpas på ens arv.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare